|
StatutTeza a fost susţinută pe 8 iunie 2012 în CSSşi aprobată de CNAA pe 9 octombrie 2012 Autoreferat![]() TezaCZU 94(498)13/17(043.3)
|
Structura tezei: introducere, trei capitole, concluzii şi recomandări, bibliografia din 527 titluri, 2 anexe, 146 pagini text de bază. Rezultatele tezei au fost expuse în 10 lucrări publicate în Republica Moldova şi România. Volumul total al publicaţiilor la tema dată este de 13,33 c. a.
Domeniul de studiu: Analiza complexă, multiaspectuală a fenomenului procesului complex al genezei, constituirii şi evoluţiei sistemului şcolilor româneşti din Transilvania în perioada medievală, istoria sistemului învăţământului naţional în această regiune mare a României.
Scopul şi obiectivele lucrării: Investigarea ştiinţifică a problemei abordate în întreaga sa complexitate, a procesului integru al învăţământului românesc din Transilvania în contextul istoriei medievale se impune la etapa transformărilor contemporane şi a integrării europene a culturii, educaţiei multiculturale în ansamblu. Scopul este analiza procesului evolutiv al constituirii şi dezvoltării învăţământului românesc pe parcursul secolelor XIV – XVIII. Obiectivele de bază se axează pe studierea şi conştientizarea dimensiunilor acestei problematici, determinarea rolului prioritar al învăţământului în promovarea valorilor autentice ale societăţii, evidenţierea premizelor istorice ale creării învăţământului românesc în ansamblu, geneza şi evoluţia lui în hotarele teritoriale ale Transilvaniei medievale.
Noutatea şi originalitatea ştiinţifică: Caracterul inovator al studiului doctoral rezidă în realizarea oportunităţii de a construi un tablou integru al principalelor fenomene şi procese culturale din contextul genezei, constituirii şi evoluţiei învăţământului românesc în hotarele istorice ale Transilvaniei de-a lungul secolelor XIV – XVIII, în baza surselor istorice autentice de arhivă şi publicate în multiple culegeri documentare, a unei vaste istoriografii din România şi de peste hotarele ei.
Problema ştiinţifică importantă soluţionată în domeniul respectiv: Abordarea conceptuală a evoluţiei istorice a învăţământului din România în ansamblu şi a şcolii româneşti din Transilvania, în special, permite ca acest fenomen istoric să fie analizat în complex, de la general la particular. Datorită complexităţii şi diversităţii obiectului său, problema ştiinţifică abordată cunoaşte mai multe ipostaze, numeroase laturi de manifestare care reprezintă elemente componente ale procesului multidimensional pe care îl reprezintă ea, pentru prima dată se realizează un studiu specializat în plan istorico-problematic şi în context integrator, a consolidării şi evoluţiei acestui proces în spaţiu şi timp, iar actualitatea şi importanţa sa necesită o abordare ştiinţifică interdisciplinară, complexă şi profundă.
Semnificaţia teoretică: Metodologia utilizată denotă caracterul interdisciplinar al cercetării şi corespunde tendinţelor moderne de dezvoltare a ştiinţei istorice. Semnificaţia epistemică şi pragmatică derivă din concluziile şi recomandările obţinute pentru perfecţionarea învăţămîntului.
Valoarea aplicativă a lucrării: Rezultatele cercetării investigării problemei abordate în studiul doctoral sunt determinate în primul rând de potenţialul său cognitiv. Precum în contextul limitelor cronologice ale temei investigate şi îndeosebi la etapa actuală, fenomenul educaţiei dobândeşte noi dimensiuni în consens cu noile cerinţe ale vieţii sociale la etapa contemporană.
Implementarea rezultatelor ştiinţifice: Rezultatele obţinute se utilizează în activitatea
ştiinţifică şi pedagogică în calitate de compartimente, blocuri de teme şi materiale în
monografiile, manualele, materialele didactice la istoria culturii, pedagogiei şi învăţământului în
ansamblu.
În examinare [2] :
Arhiva tezelor: