Autor: |
Liliana Vicol |
Gradul: | doctor în pedagogie | Specialitatea: | 13.00.01 - Pedagogie generală |
Anul: | 2006 |
Conducător ştiinţific: |
Tatiana Callo doctor habilitat, profesor universitar, Universitatea Pedagogică de Stat "Ion Creangă" din Chişinău |
Instituţia: |
|
CSS: |
|
|
|
Statut
Teza a fost susţinută pe 27 februarie 2006 în CSS şi aprobată de CNAA pe 27 aprilie 2006
Autoreferat
– 0.40 Mb / în română
Teza
CZU 811.135.1’243(043.3)
0.86 Mb /
în română
122 pagini |
Cuvinte Cheie
universalii textuale, textualizare, universalii tematice, universalii de substanţă, universalii de desemnare, universalii implicaţionale, universalii reconstitutive, coerenţă textuală, coeziune textuală, educaţie lingvistică, strategie pragmatică, regularizare textuală, deschidere textuală, competenţe specifice, atribuţii formative, competenţă textuală, competenţă pragmatică, competenţă interpretativă
Adnotare
Cercetarea vizează procesul de educaţie lingvistică a studenţilor alolingvi în baza învăţării limbii române în cadrul instituţiei de învăţământ superior şi răspunde unor necesităţi pedagogice din perspectivă experienţială.
Dimensiunea teoretică a lucrării include redefinirea unor noţiuni de bază (universaliile textului, textualizare, text instructiv etc.), stabilirea cadrului de referinţă (specificul textului ca structură material-ideatică, a activităţii de lectură, descriptorii textului, descriptorii competenţelor specifice etc.) şi elaborarea, în această bază, a Sistemului universaliilor textului într-o abordare nouă, ca reper în valorificarea universaliilor textului în procesul educaţional.
Dimensiunea experimentală implică descrierea procesului de aplicare a Sistemului universaliilor textului în practica educaţională, ce şi-a confirmat valoarea formativă prin realizările studenţilor, care au demonstrat o creştere vizibilă a nivelului competenţelor specifice: competenţa textuală, competenţa pragmatică, competenţa interpretativă.
S-a constatat şi s-a demonstrat că formarea competenţelor specifice nu este un scop în sine sau doar reflexul cercetării teoretice, ci are valoare practică pentru perfecţionarea practicii educaţionale cu scopul obţinerii unor rezultate mai bune, reclamate de orientările de integrare europeană la nivelul învăţământului universitar.
Cuprins
CAPITOLUL I. Delimitări conceptuale în raport cu universaliile textului
- 1.1. Textul ca structură material-ideatică
- 1.2. Activitatea de lectură în educaţia lingvistică a studentului
- 1.3. Universaliile textului ca unitate a limbii
CAPITOLUL II. Dimensiunea educaţională a textului ca factor de formare a competenţelor
- 2.1. Descriptorii textului instructiv
- 2.2. Unele particularităţi ale învăţării limbii române ca a doua limbă
- 2.3. Sistemul universaliilor textului în educaţia lingvistică a studenţilor alolingvi în baza învăţării limbii române
CAPITOLUL III. Cadrul aplicativ al sistemului universaliilor textului (sut)
- 3.1. Constatarea preformare a nivelului competenţelor pragmatice ale studenţilor alolingvi
- 3.2. Funcţionalitatea universaliilor textului în formarea competenţelor specifice ale studenţilor alolingvi
- 3.3. Valoarea formativă a Sistemului universaliilor textului