|
StatutTeza a fost susţinută pe 28 octombrie 2022 în CSS şi se află în examinare la CNAAAutoreferat![]() ![]() TezaCZU 615.825:612.3(053.2)+613.2(043.3)
|
Structura tezei: Lucrarea cuprinde adnotări în limbile română, rusă și engleză, lista tabelelor, figurilor şi abrevierilor, introducere, 3 capitole, concluzii generale şi recomandări, bibliografie (268 surse), 10 anexe, 121 pagini text de bază, 29 figuri, 16 tabele. Rezultatele obţinute au fost publicate în 7 lucrări ştiinţifice.
Scopul lucrării: Fundamentarea metodologiei de creştere a eficacităţii lecţiei de educație fizică şi perfecţionarea procesului de recuperare a elevilor obezi din ciclul primar.
Obiectivele cercetării: Studierea prevalenței obezității în rândul copiilor de vârstă şcolară mică, pe baza rezultatelor propriului studiu epidemiologic și compararea acestor date cu datele statisticilor oficiale din ţară şi de peste hotare; Studierea problemei corectării excesului de greutate la copii de vârstă şcolară mică și analiza abordări teoretice și metodologice pentru soluționarea acesteia; Evaluarea nivelului de dezvoltare fizică și a pregătirii motrice al elevilor obezi din ciclul primar; Elaborarea, implementarea și argumentarea eficacității Modelului experimental, adaptat pentru recuperarea elevilor cu obezitate.
Noutatea şi originalitatea științifică: pentru prima dată, la noi în ţară, a fost elaborat și aplicat un model de educație fizică, adaptat pentru recuperarea copiilor cu obezitate din clasele primare. În cadrul acestui model au fost utilizate exerciții de dezvoltare generală (prescrise de programa școlară), exerciții de corectare a posturii în combinație cu exerciții de respirație (prescrise în programul kinetoterapeutic, ținând cont de specificul obezității la copii), care au contribuit la întărirea sănătăţii și normalizarea greutății corporale a acestora.
Rezultatele obținute care contribuie la soluționarea unei probleme științifice importante: Rezultatele obţinute în teză, demonstrează din punct de vedere științific și metodologic necesitatea și eficacitatea utilizării mijloacelor kinetoterapiei în cadrul lecției de educație fizică cu elevii obezi din clasele primare. Aplicarea modelului experimental propus, a făcut posibilă normalizarea funcției sistemului cardio-respirator, optimizarea abilităților motorii generale și îmbunătățirea stării de sănătate a copiilor incluşi în studiul.
Semnificația teoretică al lucrării: constă în extinderea arealului de cunoaştere a concepţiilor teoretico-metodice, privind organizarea şi desfăşurarea lecţiilor de educaţie fizică în clasele primare cu elevii obezi în vederea fortificării şi păstrării sănătăţii populaţiei în creştere.
Valoarea aplicativă: rezultă din posibilitatea utilizării rezultatelor cercetării în scopul optimizării motricităţii generale şi funcţionalităţii organismului elevilor obezi în cadrul lecţiilor de educaţie fizică. Reperele metodologice pot fi folosite în procesul elaborării proiectelor didactice pentru lecţia de educaţie fizică din învăţământul primar de către profesorii de educaţie fizică şi la elaborarea programelor kinetoterapeutice în recuperarea obezităţii la copii.
Implementarea rezultatelor ştiinţifice. Conţinutul experimental al modelului a fost aplicat, având scopul de a fortifica starea de sănătate şi normalizarea indicelui masei corporale (IMC) la elevii obezi de vârstă şcolară mică în cadrul lecţiilor de educaţie fizică din Instituţiiile Publice: Liceul Teoretic „Minerva‖ şi Liceul Teoretic „Pro Succes‖ din municipiul Chişinău, fapt care este confirmat prin adeverinţe de implementare.
În examinare [10] :
Arhiva tezelor: