|
StatutTeza a fost susţinută pe 28 decembrie 2022 în CSS şi se află în examinare la CNAAAutoreferat![]() ![]() |
Lucrare de sinteză pentru titlul de doctor habilitat în științe ale educației (elaborată în baza lucrărilor științifice publicate)
Structura lucrării de sinteză: reperele conceptuale ale cercetării, conținutul publicațiilor, concluzii generale și recomandări, bibliografie din 95 de titluri, 34 de figuri, 5 tabele. Rezultatele obținute sunt publicate în 37 de lucrări științifice, inclusiv 14 lucrări indexate Scopus.
Scopul lucrării de sinteză este conceptualizarea și fundamentarea științifică a managementului teoriei și tehnologiei educației globale într-o diversitate de medii de învățare.
Obiectivele cercetării: studiul reperelor epistemologice, gnoseologice și ontologice ale managementului teoriei și tehnologiei educației globale și argumentarea problemei, scopului și obiectivelor cercetării; identificarea și descrierea complexității paradigmei cercetării și a metodologiei de cercetare al managementului teoriei și tehnologiei educației globale într-o diversitate de medii de învățare; descrierea managementului strategiilor metacognitive din perspectiva specificului metacogniției și a strategiilor de învățare de succes în învățământul preuniversitar și universitar; identificarea rolului și locului modelelor ecosistemice în managementul educațional; analiza specificului managementului strategiilor de evaluare.
Noutatea şi originalitatea științifică a lucrării de sinteză constă în fundamentarea epistemologică și metodologică a studiului metasistemic; proiectarea și realizarea proiectelor de carte științifică; identificarea și descrierea problemelor care derivă din impactul ecranelor digitale asupra teoriei și tehnologiei învățării; descrierea comprehensivă a teoriei design-ului metasistemic al învățării și a aplicabilității practice în managementul evaluării formative.
Rezultatele principale noi sunt: raționalizarea abordării metasistemice; descrierea teoriei design-ului metasistemic al învățării; conceptualizarea managementului cunoștințelor / experiențelor metacognitive; analiza metasistemică a modelelor ecosistemice; sinteza managementului strategiilor de evaluare.
Semnificația teoretică constă în fundamentarea epistemologică a managementului teoriei și tehnologiei educației globale prin elaborarea teoriei design-ului metasistemic al învățării, definitivarea ariei de cercetare în metasistemologia educațională (cunoștințe/experiențe metacognitive, design-ul metasistemic al învățării, ecosistemul comunicării și învățării, managementul strategiilor metacognitive, managementul strategiilor de evaluare) și descrierea argumentativă a metodologiei metasistemice.
Valoarea aplicativă este probată de validarea paradigmei GAE (G-globalizare, A-antropocentrism, E-existențialism) prin activități de inițiere și coordonare științifică a proiectelor globale de carte; realizarea cursurilor de formare continuă a profesorilor școlari și a modelului manualului cursului universitar, elaborat colaborativ (care include sarcini și activități metacognitive).
Rezultatele științifice au fost implementate în cadrul proiectelor științifice, educaționale și editare de carte științifică; în elaborarea cursurilor de formare continuă a profesorilor și design-ul metasistemic a cursurilor universitare. Rezultatele obținute sunt aprobate prin indexarea lucrărilor științifice în SCOPUS și WoS, premierea lucrărilor științifice la EuroInvent 2017 și EuroInvent 2021 și premiul AȘM în științe sociale “P. Bran”(2019).